perjantai 11. syyskuuta 2015

Kukaan EI voi koskaan korvata sinua minulle!! - INGEN kan nånsin ersätta dig i mitt hjärta!!

(på svenska: skrolla ner)

Kesäyönä lauantaina klo 01.00. Rennon nääntyneenä saunan jälkeen. Istahdin kesäasuntomme ikkunan ääreen ja katselin äärettömän kaunista maisemaa. Kaikki muut nukkuivat paitsi Jomppi ja minä.

     - Mitähän sanoisin huomenna jumalanpalveluksessa? tokaisin Jompille, koska minua oli pyydetty puhumaan paikalliseen seurakuntaan. Ajattelin kuitenkin samalla koko ajan Isän näkökulmasta tuhlaajapoikakertomusta.

      - Laulaisitko huomenna "Tuhlaajapoika"-laulun siellä kokouksessa?"
      - Joo!  innostui Jomppi välittömästi.  Se on minun lempibiisini!  Olin koko illan ehdotellut Jompille eri biisejä laulettavaksi, mutta mikään ei ollut uponnut Jomppiin. Nyt nappasi. Tunsimme molemmat innostuksen ja ilon leimahtavan.

Innostuin ja liikutuin samalla, koska sydämeni ajatukset liukuivat taas minun rakkaaseen poikaani Justukseen.
    - En tiedä mitään niin ihanaa, kuin sen, että poika tulee kotiin! Olen 100%:sti varma, että Isälle on kaikkein kalleinta, kun oma poika tulee kotiin!  huusin keskellä yötä.
    - Olen aivan varma, että Jumala Isä ajattelee näin! En tiedä MITÄÄN PAREMPAA!! Väänsin itkua keskellä yötä, kun yllätyin itsekin omien sanojeni voimasta ja varmuudesta, jossa yhdistyivät hirmuinen Justus-ikävä ja varmuus Jumalan Isän sydämen ajattelusta!

    - Ei mikään eikä kukaan pysty korvaamaan tässä maailmassa Justusta minulle! Ei mikään, ei kukaan!! Hakkasin nyrkillä omaa polveani ja mylvin keskellä yötä kyynelten valuessa vuolaasti silmistäni.
    - Joukkueeni, perheeni ei ole kasassa, koska Justus ei ole täällä!  vaikeroin sisimmässäni.
    - Jomppi! Tiedätkö, että et edes sinä tai Juuso pysty korvaamaan Justusta minulle! Kukaan ei voi ikinä tulla tuohon kohtaan sydämessäni, mihin kuuluu Justus! Minä olen onnellinen vain silloin, kun siinä on Justus! Minulla on aina ikävä ja kaipaus, kun se paikka on tyhjillään! Mutta myöskään kukaan ei voi korvata minulle sinua, Jomppi! Eikä kukaan voi ottaa Juuson paikkaa sydämestäni. Eikö ole käsittämätöntä, että olen aivan varma siitä, että Taivaan Isä ajattelee juuri sinusta, minusta ja kaikista ihmisistä tällä tavalla?!

Jomppi loikkasi innostuneena pianon ääreen keskellä yötä laulamaan. Voit kuunnella oheisesta videosta "Tuhlaajapoika" - laulu Jompin esittämänä. Biisi kertoo voimallisen syvällisesti, kuinka Isän sydän pakahtuu ilosta saadessaan lapsensa kotiin!





Aamujumalanpalvelus. En ole aamuihmisiä. Sumppia paljon veressä, jotta silmät pysyivät auki. Jumalanpalveluksen johtaja aloitti kokouksen:
    - Me kaikki olemme kuin tuhlaajapoikia...! Ihan samaa asiaa, kuin viime yönä puhuimme Jompin kanssa. Kokouksen johtaja näytti minulle papereitaan, joihin hän oli kirjoittanut, mitä hän oli aikonut puhua.  Tekstit olivat aivan eri aihepiiristä.
    - Viime yönä minulle tuli voimakkaasti ajatus tuhlaajapojasta ja murruin itkuun siitä. Siksi muutin kokonaan sen, mitä puhun!  kertoi seurakunnan työntekijä.
Silloin en tarvinnut enää sumppia pitääkseni itseäni hereillä. Isä oli puhunut saman asian samaan aikaan rakkaalle lapselleen. Tiesin nyt myös, että en höpötä jumalanpalveluksessa pelkästään omiani.

Isälle ei ole mikään niin ihanaa, kun oma poika tai tyttö tulee kotiin. Tämä asia on vahvistettu. Kun lapsi tulee kotiin, Isän sydän pakahtuu ilosta ja "Isä juoksee häntä vastaan, lankeaa hänen kaulaansa ja suutelee häntä hellästi" (Luuk 15:20),  koska kukaan ei voi koskaan korvata sinua ja minua Hänelle.


---

INGEN kan någonsin ersätta dig i mitt hjärta!



Sommarnatt, en lördag, kl 01:00. Helt slut och avslappnad efter bastun. Jag satte mig vid fönstret i vårt sommarhus och bara tittade på den otroligt vackra och stilla utsikten. Alla andra sov förutom Jomppi och jag.

     - Undrar vad jag ska säga imorgon på gudstjänsten...? sade jag till Jomppi från ingenstans. Jag hade blivit tillfrågad att predika i en lokal församling. Även om jag slängde ut frågan hade jag hela tiden berättelsen om den förlorade sonen i mina tankar, i form av Faderns perspektiv.
     - Skulle du vilja sjunga "den förlorade sonen"-låten imorgon på mötet?
     - Joo!! sa Jomppi ivrigt på den gång. Det är min favoritlåt!
Hela lördagskvällen hade jag föreslagit en massa olika låtar för Jomppi som han skulle kunna sjunga, men ingen utav dem verkade han bli taggad över. Men nu, nu kom han igång. Vi kände båda hur ivrigheten och glädjen på något sätt bara flammade upp i våra hjärtan.

Jag blev inspirerad och samtidigt rörd, eftersom det fick mig att börja tänka på min kära son Justus igen.
    - Jag vet ingenting som är så underbart, som att en son kommer hem! Jag är 100% säker på att det är det absolut dyrbarast för Fadern, när sin egen son kommer hem! skrek jag mitt på natten.
    - Jag är HELT säker på att Pappa Gud tänker så här! Det finns INGENTING SOM ÄR BÄTTRE!! Jag grät mitt på natten, när jag insåg att mitt och Guds tänkande slog på något sätt samman, min saknad till Justus och Faderns hjärta för alla människor!

   - Inget på denna jord kan någonsin ersätta Justus plats i mitt hjärta! Ingenting, ingen, INGENTING!! Jag slog på mitt knä med min näve och grät där mitt i natten...
   - Mitt team, mitt lag, min familj, är inte hel, för att Justus inte är här!

    - Jomppi! Vet du, inte ens du eller Juuso kan ersätta Justus plats i mitt hjärta? Ingen kan någonsin komma in i den platsen i mitt hjärta, dit Justus tillhör! Jag är lycklig bara då, när Justus är i den platsen. Jag kommer alltid att ha en längtan och saknad, så länge den platsen är tom! Men samtidigt, ingen kan ersätta din plats, Jomppi! Och inte heller kan någon ta ifrån Juusos plats från mitt hjärta! Det är helt otroligt! Jag är helt säker på att våran Himmelske Fader tänker PRECIS så om dig, mig och om oss alla?!

Ivrigt gick Jomppi fram till pianot och började sjunga mitt på natten. Du kan lyssna på låten "den förlorade sonen" på länken nedan. Det är Jomppi som sjunger. Låten berättar på ett kraftfullt och djupt sätt, hur Faderns hjärta sprudlar av glädje när Hans barn kommer hem!




(Ungefärlig översättning till låten:)

Den förlorade sonen från ett fjärran land
Kom hem till din Fader
Eländig och sargad, sjunk in i Hans famn, sådan som du är
Han ger dig nåd!
Skynda dig in till din Fader, med gråt kan du falla in i Hans famn
Din Fader säkerligen förlåter dig, Hans hjärta är helt öppet för dig!

Även när du följer syndens väg, så finns din Fader där och skyndar sig mot dig. 
Hans ögon strålar medan Han viskar i ditt öra: 
Min son, nu är du återkommen, nu är du min igen

Skynda dig in till din Fader, med gråt kan du falla in i Hans famn
Din Fader säkerligen förlåter dig, Hans hjärta är helt öppet för dig!

Nya kläder sätter Han på dig, med upprymdhet ger Han dig en ring
Till en stor fest tar Han dig
Och här börjar ditt livs väg!

Skynda dig in till din Fader, med gråt kan du falla in i Hans famn
Din Fader säkerligen förlåter dig, Hans hjärta är helt öppet för dig!

Till en stor fest tar Han dig
Och här börjar ditt livs väg!
Åh, ditt livs väg


 Morgongudstjänst. Jag är ingen morgonmänniska. Mycket kaffe i blodet för att hålla mina ögon öppna. Mötesledaren började gudstjänsten med dessa ord:
    - Vi är alla som förlorade söner...! Exakt samma sak som jag och Jomppi hade pratat om under natten. Mötesledaren visade sina papper till mig där han hade skrivit allt han hade planerat att säga. Texterna var helt annat, helt annat ämne.
    - I natt fick jag en underbar tanke om den förlorade sonen och jag bröt ihop där och då, därför ändrade jag helt och hållet det jag skulle prata om! sade han.
Plötsligt kände jag att jag inte längre behövde kaffe för att hålla mig vaken. Fadern hade talat exakt samma sak till honom också, till Hans kära barn. Nu fick jag det bekräftat också att jag inte bara predikar mina "egna" ord.

Det finns ingenting som är så underbart för Fadern än att sin egen son eller dotter kommer hem. Denna sak är bekräftat! När ett barn kommer hem, nästan spricker Faderns hjärta av glädje och "Fadern skyndar emot honom, faller honom om halsen och kysser honom" (Luk 15:20), för att ingen kan någonsin ersätta dig eller mig i Hans hjärta!






3 kommenttia:

  1. Ihana teksti (taas), laittaa ajattelemaan,, niinkuin tekstisi yleensäkin. Olen melkein joka päivä käynyt katsomassa josko sinulta olisi tullut uutta tekstiä, nyt on taas ajattelemisen aihetta, seuraavaa tekstiä odotellessa... ;)
    Ps. Pidin erittäin paljon videosta! Voisiko Joonatanin komeaa ääntä kuunnella jostain lisää? Kaikkea hyvää Harri sinulle ja perheellesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sydämellisestä palautteestasi! Jomppi ei ole paljon julkaissut biisejä vielä julkisesti, mutta esim. Youtubessa on pari Jompin julkaisemaa biisiä: https://www.youtube.com/watch?v=A2_BqIy3U5U (Jompi - refiner`s fire acapella) ja https://www.youtube.com/watch?v=3GqQDKNfnOY (Dreams of You).

      Poista
  2. Hei Tämä blogi on hyvää luettavaa mistä niitä biisejä voisi löytää? t. Lauri

    VastaaPoista