sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

"Justuksen äärettömän ihanan muiston kunniaksi haluaisin sanoa sinulle, että.... " - "Till äran och till det underbara minnet av Justus vill jag säga dig att..."

(På svenska, skrolla ner)

1. Olemme kotoisin Jumalasta

Uskon, että Justus voisi sanoa rohkeasti, ilman häpeää tai pelkoa juuri niin kuin on Raamattuun kirjoitettu: "Täältä taivaasta minä olinkin kotoisin. Täältä minä lähdin ja tänne minä tulin. Olin Jumalassa ennenkuin synnyin ja nyt sain jo etuajassa tulla kotiin. Kuolemani oli vain ero ruumiista.  Odotan täällä teitä, rakkaani. Eläkää täysillä. Rakastakaa toisianne. Kertokaa niin monelle kuin ennätätte tästä paikasta ja siitä, että te kaikki olette kotoisin täältä!

"Hänessä me elämme (elimme) ja liikumme (liikuimme) ja olemme (olimme)."(Apt 17:28)
(Alkutekstissä kyseiset verbit ovat kaikissa aikamuodoissa.)

2. Älä luovuta

Vaikka pimeys, masennus, helvetti ja kaikki maailman perkeleet pyörisivät pääsi ympärillä. Vaikka epätoivo, pelko, kauhu, tuska ja pahuuden piinaavat ajatukset valtaisivat sielusi. Vaikka missään ei näy valoa. Vaikka tunnelimatka ei näyttäisi koskaan päättyvän. Vaikka kuoleman diagnoosi olisi annettu. Vaikka tekisit majasi helvettiin.

Ikuinen Isäsi on lähempänä kuin hengityksesi. Hengitä. Älä luovuta. Tee se, mitä varten olet syntynyt. Jumalan poissaolon tuntukin on täynnä Hänen läsnäoloaan!

"Jos minä tekisin sänkyni helvettiin, niin katso, Sinä olet siellä!" Ps 139:8 (King James käännös)
                                                 
3. Taulun arvon ratkaisee sen tekijä

Uskon, että taivaaseen tullessaan Justus häikäistyi siitä, kun hän sai tajuta sen valtavan arvon, mikä on jokaisella ihmisellä: "Sillä ei ole mitään väliä, minkä kokoinen, hajuinen tai näköinen olen. Ei mitään väliä, mitä kansallisuutta, uskontoa, enemmistöä tai vähemmistöä edustan. Olen luotu Jumalan kuvaksi. Näytän Jumalalta! Huh huh! Made in God.

Minun tekemäni taulun arvo on tasan 5 kruunua (= 55senttiä), mutta Leonardo da Vincin ehkä 500 miljoonaa kruunua. Jumalan nimmarilla varustettu taulua ei voi edes mitata rahassa. Niinkuin taulun arvon ratkaisee sen tekijä, niin minunkin arvoni määräytyy siitä, kuka on minut tehnyt!

"Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa." (1 Moos 1:27)

4. Olemme lähes jumal' olentoja

Uskon, että Justus näkee paljon mahtavia enkeleitä taivallisissa, mutta hän varmaan sanoisi näin: "Enkelit ovat sekä taivaassa että maan päällä mahtavia, palvelevia henkiolentoja, mutta minut on asetettu vielä suurempaan asemaan. Ihminen on lähes jumal'olento. Kuninkaallisessa valtaistuinsalissa enkelit ovat kumartuneena suuressa pelossa ja kunnioituksessa pyhän Jumalan edessä, mutta minä olen Jumalan lapsi, joka hyppään Isäni syliin ja kerron Hänelle päivän kuulumiset nauttien Iskän käsittämättömästä ihanuudesta."

"Sinä teit hänestä lähes jumal`olennon!" (Ps 8:5)

5. Olemme syntiinlangenneita ihmislapsia

Uskon, että Justus on nyt saanut täydellisen selvyyden maailmassa vallitsevasta pahuudesta ja sanoisi ehkä näin:  "Olimme syntiinlangenneita,  erossa (=hengellisesti kuolleita) Jumalasta synnin takia. Pahuuden syy ei ollut Jumala, jolle me niin usein kiukuttelimme. Ongelman juuri oli ihmisen ero Jumalasta (=synti). Synnin palkka on kuolema. Tässä samassa veneessä on koko ihmiskunta.

"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla." (Room 3:23)
"Ihmiselle on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta sen jälkeen tulee tuomio." (Hepr 9:28)

6. Liiton voima

Uskon, että Justus suorastaan vapisee yhdessä taivaan kanssa, kun hän nyt lopullisesti tajuaa liiton voiman. Kautta aikojen Isä halusi tehdä liiton ihmisen kanssa. Ei onnistunut, koska ihminen rikkoi aina liiton. Niinpä Jumala itse tuli ihmiseksi Jeesuksessa ja täytti ihmisen puolesta liiton itsensä kanssa. Tuo liiitto onnistui täydellisesti. Ottamalla vastaan Jeesuksen saamme samaistua täydellisesti Jeesuksen ja Isän väliseen liittoon: Minä olen tehnyt ikuisen liiton Isän kanssa, koska Jeesus minussa on tehnyt liiton ja täyttänyt kaiken!! Melko hyvä uutinen - vai?  Olemme siis täydellisiä Isän edessä, vaikka puuhastelemmekin omien vikojemme ja syntiemme kanssa päivät pitkät! Kuoleman jälkeinen negatiivinen tuomio on peruttu täydellisesti!

"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat!" (Room 8:1)


7. Ostohintamme oli suurempi kuin kaikki maailman kullat yhteensä.

Ihmistä ei voitu ostaa takaisin kullalla eikä hopealla. Niinkuin romuauto oli lunastuskunnossa, niin ihminen oli täydellisessä lunastuskunnossa suhteessaan Jumalaan. Hinta maksettiin ja se oli kallein mahdollinen: Jeesuksen veri. Kun sisimpämme valtaa arvottomuuden tunto, kannattaa muistaa tuo lunastushinta! Olemme tuon hinnan arvoisia!

Merkillistä on, että pimeys ja järkiteologia eivät halua kuulla tätä. Se yritetään kieltää kaikin tavoin. Voin vain kuvitella taivaan joukkojen aplodeja, pauhuntaa ja suorastaan mylvintää, kun Jeesus sanoo Isälle tallustellessaan Justuksen kanssa Isän valtaistuimen eteen: "Hinta on maksettu. Justus kuuluu meille ikuisesti!"

 "Ette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne, vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan." 
(1 Piet 1:18-19)

8. Pidä huoli siitä, että valitset, kuka sinut hakee pois tästä ajasta!

Valinnan voima on huikea. Valinta on meidän - ainakin joissakin asioissa. Aivan kaikki ihmiset tällä planeetalla, jotka ottavat vastaan Jeesuksen sovitustyön ja turvaavat siihen, kutsutaan kotiin. Ja kaikki, jotka valitsevat hyljätä Isänsä rakkauden uhrin Jeesuksessa, valitsevat myös sen, että joku toinen hakee heidät pois tästä ajasta, kun heidän aikansa on lähteä.

"Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu." (Room 10:13)

Jumalan olemukseen ei kuitenkaan kuulu sana hylkääminen. Vaikka hylkäisimmekin Jumalan mielemme tasolla, niin Hän tuntee sydämemme. Ainakin minun pääkoppa on joskus niin sekaisin, että parasta on joskus antaa oma valintakyky ja -kyvyttömyyskin Hänen käsiinsä. Kysymys on siis sydämen uskosta, joka sekin on kotoisin Hänestä. Sydämen epätoivoinen kääntyminen Hänen puoleensa riittää. Hänen nimensä huutaminen riittää!  Uskon, että Justus sanoisi myös: "Tulette yllättymään Jumalan hyvyydestä! Tulette yllättymään, ketä täällä on!"

Vapaan tahdon teologia ei siis ole ihan aukoton. Emme todellakaan voi valita kaikkea. Kukaan ei kysynyt minulta, halusinko syntyä savolaiseksi, tämän näköiseksi ja-kokoiseksi. Minulta ei myöskään kysytty, halusinko luovuttaa poikani taivaaseen. Mutta Jeesuksen sovitustyön valitseminen on minulle mahdollista. Ja sen teen! Ja tämän kaiken kerron sinulle. Justuksen äärettömän ihanan muiston kunniaksi!

Kuva: Justus Savolainen

---

Till äran och till det underbara minnet av Justus vill jag säga dig att...


1. Vi är från Gud

Jag tror på att Justus, frimodigt utan skam eller rädsla, skulle kunna säga att så som det står skrivet i Bibeln: "Det är från himlen jag kommer ifrån. Det var härifrån jag gick och det var hit jag kom. Jag var i och hos Gud innan jag ens var född och nu fick jag komma hem lite i förtid. Min död var bara en separation från min kropp. Jag väntar på er här, mina kära. Lev fullt ut. Älska varandra. Säg till så många som ni hinner om denna plats och att de alla är ursprungligen härifrån!"

"Ty i honom är det vi lever (levde), rör oss (rörde oss) och är till (var till)" (Apg 17:28)

(I grundtexten betyder verben ovan alla tidsformer (var, är och kommer att vara)


2. Ge inte upp

Även om mörkret, depressionen, helvetet och alla världens demoner skulle snurra över och runt ditt huvud. Även om hopplösheten, rädslan, ångesten och ondskans tankar skulle ta över din själ. Även om du inte skulle se något ljus någonstans. Även om den mörka tunneln aldrig skulle verka ta slut. Även om dödsdiagnosen var given. Även om du satte din boning i helvetet.

Din eviga Fader är närmare än din egen andning. Andas. Ge inte upp. Även känslan av Guds frånvaro är Hans närvaro!

"Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där" (Ps 139:8)
                                             

3. Tavlans värde beror på artisten

Jag tror på att Justus fick inse det otroliga värdet som alla människor har när han fick komma upp till himlen: "Det spelar ingen roll hur stor jag är, hur jag luktar eller hur jag ser ut. Det spelar ingen roll vilken nationalitet, vilken religion, vilken majoritet eller minoritet som jag representerar. Jag är skapad till Guds avbild. Jag ser ut som Gud! Wow. Made by God.

En tavla som jag har målat har ett värde på ungefär 5 kronor, men Leonardo da Vincis målning har ett värde på kanske 500 miljoner kronor. En tavla som Gud har signerat kan man inte ens sätta något värde på. Så som tavlans artist avgör värdet på tavlan, så avgörs också mitt värde utifrån det, vem som har skapat mig!

"Och Gud skapade människan till sin avbild" (1 Mos 1:27) 


4. Vi är gudomliga

Jag tror på att Justus ser massor av fantastiska änglar i himlen, men han skulle säkert säga så här:
"Änglar är coola, fantastiska tjänande varelser både i himlen och på jorden, men jag har blivit satt på en högre position. En människa har gudomlig ursprung. I det himmelska tronrummet är det änglarna som böjer sig i stor respekt framför den heliga Guden. Men jag är Guds barn som bara kan hoppa in i Hans famn och som jag kan tömma dagens personliga nyheter till, samtidigt som jag kan njuta av Pappas ofattbara kärlek.

"Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen; med ära och härlighet krönte du honom!" Ps 8:6  (1917 översättning)


5.Vi är människobarn fallna i synd

Jag tror på att Justus har nu fått en klar förståelse för all ondska som råder på jorden, och han skulle säkert säga så här: "Vi var fallna i synd, vi var separerade (andligt döda) från Gud på grund av synden. Anledningen till ondska var inte Gud, som vi så många gånger skyller på. Roten till det stora problemet är människans separation från Gud (synd). Syndens lön är döden. I denna samma båt ligger mänskligheten.

"Alla har syndat och saknar härligheten från Gud" (Rom 3:23)
"Så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom" (Hebr 9:28)

6. Förbundets styrka

Jag tror på att Justus nästan darrar tillsammans med himlen, nu när han förstår styrkan i förbundet. Genom tiderna är det Fadern som ville gå in i förbund med människan. Det gick inte, eftersom människan alltid bröt förbundet. Därför var det Gud själv som i Jesus kom till jorden som människa, och gick in i förbund med sig själv genom att representera hela mänskligheten. Det där förbundet blev fullkomligt, perfekt! Med att ta emot Jesus kan vi identifiera oss med förbundet som är emellan Jesus och Fadern. Jag har gått in i ett evigt förbund med Fadern eftersom Jesus i mig har gjort förbund med Fadern och fullbordat allt! Helt fantastisk nyhet, va? Vi är alltså fullkomliga inför Fadern, även om vi håller på med massa saker och synder...
Fördömelsen som kommer efter döden är avbrutet!

"Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus" (Rom 8:1)


7. Inköpspriset på oss var större än alla värdens guld tillsammans.

Människan kunde inte köpas tillbaka med guld eller silver. Så som en skrotbil var i friköpskondition, så var människan i samma friköpskondition i förhållande till Gud. Priset betaldes med det allra dyrbaraste: Jesu blod. När vårt inre är fyllt av känslor av värdelöshet, så är det bra att komma ihåg priset som är betalt för dig! Och vi är faktiskt värda det priset!

Det konstiga är att mörkret och hjärn- och sinnesteologi vill inte höra detta. Man försöker förneka detta på alla möjliga konstiga sätt. Jag kan bara tänka mig alla dessa applåder, jubel och fröjd när Jesus säger till Fadern när Han kommer tillbaka framför tronen: "Priset är betalt. Justus tillhör nu mig till evig tid!"

"Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte" (1 Petr 1:18-19)


8. Se till att du väljer vem som hämtar dig från den här tiden.

Valets styrka är otrolig. Valet är vårt - iallafall i vissa saker. Precis alla människor på den här planeter som tar emot Jesu försoningsverk och förlitar sig på det, tas hem. Och alla som väljer att avvisa Faderns kärleksoffer i Jesus, väljer också det att det är någon annan som hämtar en när det är dags att lämna den här tiden. 

"Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst" (Rom 10:13)

I Guds väsen tillhör dock inte ordet "överge". Även om vi skulle överge Gud i våran sinnesnivå, känner Han ändå våra hjärtan. Iallafall är mitt huvud så förvirrat ibland, så att det är bäst att låta sig själv och allt med det lämnas i Hans händer. Frågan är om hjärtats tro, som också är ursprungligen från Gud. Det räcker att jag i min hopplöshet vänder mig till Honom. Det räcker att jag ropar Hans namn! Jag tror på att Justus också skulle säga: "Ni kommer bli förvånad över Hans godhet! Och ni kommer också bli förvånade vilka som är här!"

Den fria viljans teologi är dock inte helt vattentät. Vi har verkligen inte fått välja allt. Ingen frågade mig om jag vill bli född som savolainen, eller om jag vill se ut så här. Ingen frågade mig om jag vill låta min egen son tas upp till himlen. Men att välja Jesus försoningsverk är möjligt. Och det väljer jag! Och allt dett säger jag till dig till ära och till det underbara minnet av Justus!



Bild: Justus Savolainen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti